021-91307074 021-95119857 0936-1352015 alfamachine.co@gmail.com info@alfamachin.com

تعمیرات لیفتراک و قطعات لیفتراک

تعمیرات و قطعات لیفتراک یکی از مواردی است که در دنیای ماشین آلات زیاد در مورد آن بحث می شود. قبل از آنکه سراغ موضوع اصلی مقاله برویم باید در ابتدا نگاهی به دستگاه لیفتراک و نحوه عملکرد آن بیندازیم. این دستگاه از جمله ماشین آلاتی است که در راه سازی و کارخانه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.
این دستگاه وظیفه جابجایی و حمل کالا ها و وسایلی که از جثه ی بزرگ برخوردار هستند را بر عهده دارد که از یک نقطه منطقه کارگاهی به نقاط دیگر آنها را تغییر مکان می دهد. دستگاه لیفتراک دارای چند قسمت اساسی است که در صورت آسیب دیدن هر کدام از قطعات به مانند سایر ماشین آلات به هیچ عنوان نمی توان از آن بهره برد و باید آن را تعمیر کرد و به چرخه عملیاتی کارگاه بازگرداند. قسمت های مهم و کاربردی این دستگاه شامل بدنه، نگهدارنده بار، شاخک ها، اتاق راننده، حفاظی که برای سقف در نظر گرفته شده است، دکل ها، وزنه ی تعادلی که در موقع بار جابجا کردن از آن استفاده می شود، حمل کننده، چرخ ها، سیستم هیدرولیک، تجهیزات هشدار دهنده، سیستم هشدار دهنده و ترمز است.

اپراتور چه نقشی در تعمیرات و قطعات لیفتراک دارد؟

قطعات لیفتراک

اپراتور ها با عنایت به اینکه به صورت دائم کارکرد دستگاه را زیر نظر دارند، نقش بسیار مهمی در تعمیرات لیفتراک و خرید قطعات لیفتراک دارند. در واقع این طور می توان عنوان کرد کسی که به عنوان راننده دستگاه خدمت می کند، جز نخستین افرادی است که در سلامت و طول عمر آن نقشی کلیدی دارد. شاید شما هم یکی از افرادی باشید که مسئولیت یکی از انواع این دستگاه ها را بر عهده دارید. اگر همینطور است باید مواردی را که در ذیل به آنها اشاره شده است را به دقت مورد توجه قرار دهید.
باید عادت کنید که روزانه قبل از اینکه کار با دستگاه را آغاز کنید آن را از لحاظ ظاهری بررسی کنید و ببیند که آیا هیچگونه نشتی آب و یا روغن ریزی نداشته باشد. اگر شما به عنوان اپراتور لیفتراک برقی فعالیت می کنید باید قبل از هرچیز سطح مایع الکترولیت که مربوط به باتری است و همچنین میزان شارژ آن را بررسی کنید. این امر به دلیل عدم به وجود آمدن مشکل در حین کار و خرابی احتمالی دستگاه می باشد. زمانی که می خواهید روز کاری خودتان را شروع کنید تایر های دستگاه را به خوبی نگاه کنید تا مطمئن شوید که هیچگونه جسمی در آنها فرو نرفته باشد؛ زیرا پنچری در حین جابجایی بار می تواند عملکرد یک مجموعه را تحت شعاع قرار دهد و کارخانه را متحمل ضرر نماید.

به صورت دوره ای باید همه اتصالات دستگاه که به وسیله ی پیچ و مهره است را بررسی کنید. باز بودن پیچ ها و مهره ها باعث لقی در یک قسمت شده و امکان دارد در صورت تداوم آن به کلی قطعه را از بین برده و کارایی خود را از دست بدهد. در این صورت شما باید هزینه های زیادی را برای تعمیرات و تعویض قطعات لیفتراک پرداخت کنید. روغن نقش بسیار مهمی در تعمیرات لیفتراک دارد و بدون آن امکان کار کردن وجود ندارد، به همین دلیل چک نمودن روزانه سطح روغن بسیار با اهمیت است. اگر سطح روغن در مقدار پایینی باشد سبب بد کار کردن دستگاه شده و به طور حتم باید یا روی آن روغن بریزید و یا آن را تعویض کنید.
در تعمیرات و قطعات لیفتراک اپراتور ها همیشه باید سیستم های فرمان و ترمز را کنترل کیفی کنند، چرا که این قسمت ها اگر به صورت صحیح کار نکنند می توانند باعث اختلال در عملکرد کل دستگاه شوند و جابجایی بار را با مشکل روبرو سازند. بررسی شاخک ها و دکل دستگاه قبل از بار زدن کالا سبب می شود که اگر دستگاه دچار آسیب شده باشد بتوان آن را حل نمود وگرنه در صورت بار زدن و وجود مشکل سقوط بار حتمی است. نهایت امر چک کردن سیستم روشنایی دستگاه از جمله اقداماتی است که اپراتور می تواند در جهت حفظ کیفیت دستگاه و افزایش طول عمر مفید آن انجام دهد. بدون شک رعایت این موارد بهره وری دستگاه لیفتراک را دو چندان خواهد نمود و از آسیب دیدگی و فرسودگی تا حدود زیادی جلوگیری می کند.

بهترین راهکارها برای نگهداری، تعمیرات و قطعات لیفتراک

تعمیرات لیفتراک و قطعات لیفتراک

تعمیرات و قطعات لیفتراک یکی از مسائل مهمی است که در خدمات پس از فروش دستگاه ها همواره مورد توجه مشتریان و از شعار های شرکت های بزرگ است. مشتریان باید توجه داشته باشند که برای رسیدگی بهتر و مفیدتر دستگاه های شما یکی از کاربردی ترین اقداماتی که می توانید انجام دهید مراجعه به نمایندگی های معتبر در سراسر کشور است. متاسفانه برخی از مشتریان دستگاه های خود را از طریق تعمیرکاران غیر مجاز باز می کنند و از تعمیر آنها باز می مانند که علاوه بر اینکه دستگاه از گارانتی مربوطه ساقط می شود، باعث آسیب های جدی به آن نیز خواهد شد.
در خصوص تعمیرات و قطعات لیفتراک نمایندگی های مجاز کلیه قطعات و لوازمی را که مورد نیاز است در اختیار دارند و مشتریان از بابت تهیه و سفارش آنها دغدغه ای ندارند. امکان دارد در یدکی های دیگر قطعاتی از این قبیل وجود داشته باشند اما با توجه به اینکه بسیاری از قطعات غیر اصلی در بازار وجود دارند نمی توان به اصل بودن آنها اعتماد کرد. امکان دارد شما قطعات غیر اصلی را خریداری کنید و پس از مدتی دوباره خراب شده و مجبور باشید آنها را تعویض کنید.

نکات مهم در راستای تعمیرات لیفتراک و قطعات لیفتراک

رعایت نکات ذیل می تواند موجبات افزایش طول عمر دستگاه لیفتراک را برایتان فراهم آورد.
زمانی که ساعات کاری دستگاه به پایان می رسد آن را در یک مکان مناسب که مزاحمتی برای دستگاه های دیگر نداشته باشد پارک کنید و بعد از آنکه دستگاه را خاموش کردید چنگال هایی که به آن وصل کرده اید را جدا کنید و اهرم های آن را در وضعیت خلاص بگذارید. قفل کردن چرخ های دستگاه برای مکان های شیب دار ضروری است و از حرکت آن جلوگیری می کند. شاخک ها و دکل لیفتراک به وسیله روغن هیدرولیک بالا و پایین می شوند و اگر سطح این روغن پایین باشد باعث می شود دستگاه دچار آسیب های زیادی شود. برای همین این که باید به صورت دوره ای روغن هیدرولیک را بررسی نمود. بارگیری آرام و عدم سقوط بار از جمله وظایفی است که بر عهده این نوع روغن قرار دارد.
باطری لیفتراک از جمله قطعات و وسایل مهم در تعمیرات و قطعات لیفتراک است که در جهت مراقبت و رعایت نکات ایمنی مربوط به آن استفاده می شود. مطمئنا برای آنکه به بهترین نحو ممکن باتری را تعویض کنیم باید پوشش مناسبی را بر تن داشته باشیم چرا که شارژ مایع الکترولیت سبب آسیب های جدی به بدن خواهد شد. اگر برای شما مقدور است حتما از عینک های مخصوص نیز در این کار استفاده کنید. در حالت کلی لوازم برقی دستگاه های مکانیکی جز حساس ترین امکانات آنها هستند که باید به صورت کاملا حرفه ای از آنها مراقبت نمود.
امکان دارد شما جز آندسته از افرادی باشید که از لیفتراک های گازی بهره می گیرید. برای آنکه از عملکرد آنها اطمینان کافی داشته باشید باید به طور حتم مخزن و سایر وسایل گازی که بر روی آن سوار هستند را به صورت دوره ای و مداوم بررسی و چک نمایید تا در صورت بروز مشکلات و آسیب های احتمالی نسبت به رفع و رجوع آنها اقدام نمود. در هر صورت سیلندر های گازی باید فارغ از هرگونه نشتی و عیب باشند. ضمنا برای انبار کردن مخزن های آن باید مکان مناسبی را پیدا کنید تا از گزند هرگونه خطری در امان باشند و از بروز اتفاقا جلوگیری شود. نهایت امر لاستیک ها هستند که با توجه به شرایط کارگاهی امکان دارد دچار پارگی های احتمالی در بعضی قسمت ها شده باشند که باید آنها را بررسی کرد. رعایت مسائل ذکر شده علاوه بر کارکرد بهتر دستگاه می تواند طول عمر آن را نیز افزایش دهد.

تعمیرات لیفتراک و قطعات لیفتراک

اصول کاربردی در تعمیرات لیفتراک و قطعات لیفتراک

تعمیرات و قطعات لیفتراک به سلسله اقداماتی گفته می شود که برای افزایش بهره وری انجام می شود. این اقدامات شامل دستورالعمل ها و قوانین و همچنین راهکار هایی است که توسط افراد متخصص انجام می شوند. با نظرداشت به اینکه لیفتراک ها در زمره دستگاه های گران قیمت هستند و از طرفی خرابی آنها باعث می شود که یک مجموعه دچار آسیب شود و کار کارخانجات لنگ بماند، به همین منظور تعمیرات و نگهداری آنها به روش های اصولی بسیار مفید واقع می شود. به عبارتی دیگر زمانی که دستور العمل هایی که از سوی سازندگان به مشتریان ابلاغ می شود بدون کم و کاست اجرا شود در کاهش هزینه ها و تعمیرات و قطعات لیفتراک تا حدود خیلی زیادی موثر است.
در تعمیرات و قطعات لیفتراک و نحوه نگهداری از آنها وظایف گوناگونی وجود دارد که هر کدام از آنها بر عهده یک تیم جداگانه است. این تیم ها یا گروه ها شامل واحد های فروش یا نمایندگی ها، بخش های بازرسی در واحد های تولیدی، اپراتور یا راننده ای که با وسیله کار می کند هستند که به تناسب تخصصی که دارند ردیف های شغلی برای آنها تعریف شده است.
بازرسی های دوره ای که برای لیفتراک های تازه خریداری شده انجام می شود برای کسانی که به تازگی به این جمع بزرگ پیوسته اند دارای اهمیت بسیار زیادی است. این خدمات در نمایندگی های مجاز انجام خواهد شد.
با توجه به اینکه سال های زیادی است که موتور ها و سایر اجزای مکانیکی تولید شده در کشورهایی مانند ژاپن در کشور ما مورد استفاده قرار گرفته است و اغلب قطعات مربوط به آنها در داخل کشور یافت می شود و اینکه این قطعات و ماشین آلات توانسته اند نظر مصرف کنندگان و مشتریان زیادی را به خود جلب کنند، بنابراین بازار فروش آنها بسیار داغ تر از سایرین است. کیفیت بسیار بالای این قطعات تاییدی بر این موضوع است که هم هزینه های تعمیراتی را به شدت کاهش می دهد و باعث طول عمر بیشتر ماشین آلات می شوند.

مسئولیت های تیم متخصص در تعمیرات و قطعات لیفتراک

در تعمیرات و قطعات لیفتراک به طور معمول تیم های بخش بازرسی یک سری خدمات به این ماشین آلات ارائه می دهند که باید به صورت دوره ای و در زمانهای مشخصی که از طرف نمایندگی ها اعلام می شود نسبت به انجام آنها اقدام شود. این دوره ها بر اساس میزان ساعت کاری محاسبه شده و برای همه آنها یکسان می باشد. خدماتی که در این بخش ارائه می شود شامل موارد زیر است.
در سرویس های ادواری که انجام می شود اجزای مختلف باتری با دقت بررسی و بازدید می شود که اگر نقص و ایرادی مشاهده شود آن را در اسرع وقت توسط متخصصان حوزه مربوطه برطرف می سازند. زنجیر ها و دکل، بلبرینگ ها و سایر اتصالات که به صورت مداوم در حال فعالیت هستند باید گریس کاری شوند تا به راحتی کار کنند و از اصطکاک هایی که باعث فرسودگی می شود جلوگیری کرد. معمولا پس از مدتی که لیفتراک ها کار می کنند به دلیل غبار آلود بودن و هوای نامناسب داخل کارگاه ها و مکانهایی که این دستگاه ها در آن مشغول به کارهستند کانال های هوا آلوده شده و باید در این سرویس ها غبار زدایی شوند. البته فیلتر های هوایی که نیاز به تعویض دارند را نیز باید بررسی کرد که اگر لازم بود آنها را نیز دور انداخته و فیلتر تازه و نو را جایگزین کرد.
زنجیر ها که برای بار زدن و بالا و پایین بردن آنها مورد استفاده قرار می گیرند باید استحکام آنها از نظر متخصصان بازرسی تایید شود. روغن هایی که در دستگاه از آن استفاده می شود باید به طور حتم از جنس مرغوب و برابر دستورالعمل های ابلاغی توسط شرکت سازنده باشد و در غیر این صورت آن را باید تعویض نمود. تیم بازرسی این موضوع را در نظر داشته و علاوه بر این روغن هیدرولیک و عملکرد آن را نیز مورد ارزیابی قرار می دهد. وضعیت ترمز ها از دیگر مواردی هستند که در تعمیرات و قطعات لیفتراک مورد بررسی قرار می گیرند. موتور لیفتراک که از آن با نام قلب دستگاه یاد می شود را نیز با روشن کردن مورد ارزیابی قرار می دهند که اگر صدای غیر معمولی از آن به گوش برسد و یا نامیزان کار کند، آنها را رفع کنند.

تعمیر موتور لیفتراک

تعمیر موتور لیفتراک

موتور از آنچه باید در مورد تعمیرات و قطعات لیفتراک بدانید مهمتر است. از موتور لیفتراک به عنوان قلب تپنده آن یاد می کنند که به وسیله آن سایر قطعات می توانند به کار بیفتند. اینکه موتور دستگاه لیفتراک باید به طور دقیق و با حساسیت تمام از آن نگهداری و مراقبت شود به دلیل این امر می باشد که یکی از مهمترین قسمت های دستگاه است. استفاده مناسب از قطعات موتور باعث عمر طولانی تر آن می شود. موتوری که در این دستگاه مورد استفاده قرار گرفته شده است طوری طراحی شده است که با سرعت پایین و مقدار گشتاور بالا کار می کند تا بتواند چرخ ها را به حرکت در بیاورد و ریل ها را بچرخاند و به این وسیله شاخک ها به سمت بالا و پایین حرکت کنند.
سوختی که موتور دستگاه را روشن می کند به چند صورت است که شامل گازوئیل و دیزل یا گاز پروپان است؛ که بنا به ویژگی هایی که باید داشته باشد به تولید می رسد و در دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار این نوع موتور ها به صورت چهار سیلندری است که همانند خودرو های سواری است که در بازار موجود هستند. ویژگی که این موتور دارد نوع طراحی آن است که انرژی شیمیایی را به مکانیکی تبدیل می کند. بنا بر مشخصاتی که برای موتور دستگاه بیان شد به طور حتم باید آن را مهمترین قسمت دانست که برای به حرکت در آوردن سایر قطعات و کارکرد بهتر لیفتراک از آن استفاده می شود.
در ساخت موتور لیفتراک از قطعات زیادی استفاده شده است. برای آنکه کارکرد بهتری داشته باشد قوانین بسیار سختگیرانه ای برای آن وضع می شود که بیشتر برای جلوگیری از تولید دود است. برای آنکه موتور بتواند به آرامی و نرمی زیادی کار کند و شروع به حرکت نماید به چرخدنده های به شکل حلقه ای، تقویت کننده های استارتر، سلونوئید ها، استارترها، درایو های استارتر نیاز دارد. موتور های دستگاه لیفتراک در کشورهایی مانند چین و ژاپن و برخی دیگر از کشور های دارای این صنعت به تولید می رسند که در برخی حالات این موتور ها بر روی مدل های مختلف دستگاه ها سوار می شوند.
قطعاتی که در داخل موتور لیفتراک قرار دارد به جزییات به شرح ذیل هستند.
از جمله قطعات گاید سوپاپ لیفتراک، واشر سر سیلندر، سر سیلندر، کاسه نمد ها، سوپاپ دود، سوپاپ هوا، میل سوپاپ، بوش سیلندر موتور، رینگ و پیستون به صورت کامل، دسته موتور و لرزه گیر، شاتون، پیستون، یاتاقان متحرک، یاتاقان ثابت، دینام، میل لنگ، شمع گرمکن، استارت، سنسور حرارات آب، پمپ انژکتور، کاربراتور، اویل پمپ و پمپ بنزین یا گازوییل و ... می باشند.

نکات مورد توجه در خصوص عملکرد موتور لیفتراک

در تعمیرات و قطعات لیفتراک برای آنکه از نحوه عملکرد بهتر موتور آگاه باشیم و در صورت وجود مشکلات احتمالی بخوانیم و بدانیم که از چه طریقی اقدامات لازم را انجام دهیم به طور حتم باید آموزش های لازم را کسب کنیم. در ذیل تعدادی از مشکلات و مسائلی که برای موتور امکان دارد پیش بیاید را با هم بررسی و دلایل آن را مرور خواهیم کرد و در صورت لزوم راه حلی هایی ر برای آنها پیشنهاد خواهیم داد.

  • اگر به هر دلیلی در هنگام استارت زدم با میزان کم چرخش موتور روبرو شدید به طور حتم باید بدانید که باتری دستگاه لیفتراک در حد بسیار پایینی قرار دارد و یا اینکه به طور کامل کارایی خود را از دست داده است. برای جلوگیری از بار آوردن آسیب های جدی به سایر قطعات مکانیکی و برقی باید در اسرع وقت نسبت به تعویض باتری اقدام نمود و از کار کردن با دستگاه در این حالت اجتناب کرد.
  • سرعت کم موتور در هنگام حرکت: در این حالت امکان دارد سیم های مدار آن شل شده باشند و در جای اصلی خود قرار نگرفته باشند و این مساله باعث ضعیف شدن مدار برق ورودی شده و عملکرد موتور را تحت الشعاع خود قرار داده باشد. اگر این حالت در شروع بکار موتور باشد که می توان آن را به خرابی استارت و یا نحوه اتصال استارت به سوئیچ و سایر لوازم مرتبط با آن ربط داد که باید به صورت دقیق تک به تک آنها را بررسی کرد.
  • فشار مضاعف بر روی روغن موتور و پایین آمدن کیفیت آن به صورت غیر عادی: در این خصوص لوله هایی که روغن از آنها عبور می کند باید با دقت تمام وارسی شوند تا از امکان رد شدن آب در درون محفظه موتور اطمینان حاصل کرد. در صورتی که آب به درون آن وارد شده باشد و با روغن و یا سوخت های مصرفی مانند بنزین و گازوئیل قاطی شده باشد باید به صورت فوری ضمن رفع نقص موجود برای تعویض فوری روغن موتور اقدامات لازم را انجام داد.
  • عدم حرکت دستگاه و یا شروع به کار سخت: این مورد زمانی بیشتر اتفاق می افتد که سوخت مورد نیاز خودرو در حال تمام شدن باشد و یا به دلایل مختلف در رسیدن سوخت به داخل موتور مشکلاتی به وجود آمده است. برای رفع آن نیز باید کلیه مسیر های رسیدن سوخت از داخل باک تا ورودی موتور بررسی شوند.
  • قفل کردن و عملکرد نامیزان: این مورد اشاره به آسیب دیدگی داخل موتور دارد و یا اینکه نشتی هایی در سوخت رسانی به وجود آمده است که مانع فشار مناسب برای سوخت می شود که در نتیجه عملکرد نامناسب موتور را در پی خواهد داشت. البته در عملکرد نامیزان دستگاه خرابی کاربراتور نیز بی تاثیر نمی باشد و می توان در طول بررسی عوامل مرتبط آن را نیز نگاهی انداخت.
  • عملکرد نامناسب پمپ بنزین و یا مشکلاتی به وجود آمده در اویل پمپ: یکی از دلایل مهمی که باعث به وجود آمدن این مشکل می شود را می توان شکسته شدن شاتون قلمداد کرد. البته آسیب های وارده به پوسته موتور در حوزه تعمیرات و قطعات لیفتراک را نیز نباید نادیده گرفت که می توان با چک نمودن آن تا حدودی از آسیب دیدگی و یا سالم بودن آن اطمینان یافت.
  • عملکرد نامناسب فیلتر روغن و صافی بنزین: به صورت دوره ای باید اینگونه فیلتر ها را اگر قابل شسشتو نباشند باید تعویض کرد و اگر بتوان به صورت چند باره از آنها استفاده نمود باید آنها را شستشو داد.
  • گرم شدن غیر معمول موتور و نامیزان بودن آن: بررسی وضعیت پمپ گازوییل و یا پمپ بنزین در این دستگاه ها می تواند تا حدود زیادی این مسئله را رفع کند و البته باید توجه داشته که خرابی های داخل موتور نیز می توانند دلیلی بر گرم شدن های زیاد باشد. نیم سوز شدن واشر سر سیلندر یکی از این موارد است که اگر در زمان مناسب نسبت به تعویض آن اقدام ننمود می تواند در آینده خسارات بسیار زیادی را به بار بیاورد.
  • عدم توانایی در استارت اولیه توسط قطعات: این مشکل به زمانی برمی گردد که استارت بدون عیب و ایراد باشد که باید در اولین اقدام سیستم سوخت رسانی به موتور بررسی و عیب مورد نظر رفع شود.
  • فوران نمودن آب رادیاتور: زمانی که دمای داخل موتور به بیش از حد مجاز خود برسد باعث می شود که در قسمت رادیاتور که وظیفه خنک کنندگی دستگاه را بر عهده دارد فشار وارد شده و به بیرون فوران کند. زمانی که دمای آب را در میزان بسیار بالایی مشاهده نمودید باید به طور اصولی و بدون فوت وقت موضوع را بررسی کنید تا از ترکیدگی رادیاتور و شلنگ ها جلوگیری کنید. برای رفع این نقیصه می توان در ابتدای کار سیستم خنک کننده دستگاه را بررسی نمود که آیا کلیه فن های مربوطه سالم بوده و دور های مختلف آن کار می کنند یا باید تعویض و تعمیر شوند.
  • دلایل گرم شدن غیر معمول موتور: دلایل مختلفی در این میان می توانند دخالت داشته باشند که یکی از آنها میزان بسیار پایین آب رادیاتور می تواند باشد زمانی که آب رادیاتور کم باشد هوا داخل موتور رفته و باعث گرم شدن سیستم موتوری می شود. همچنین نشتی رادیاتور نیز می تواند باعث کم شدن تدریجی آب داخل آن خواهد شد. زمانی که تسمه پروانه پاره می شود دیگر واتر پمپ نمی تواند حرکت کند و این موضوع نیز گرم شدن و نهایتا سوزاندن واشر سر سیلندر را به دنبال دارد. بررسی عملکرد ترموستات و مسدود نبودن جریان آب و سایر قطعاتی که به سیستم آب موتور مربوط می شوند از مواردی هستند که باید بررسی و به نتیجه برسند.
  • پایین و بالا بودن میزان فشار روغن: در درجه اول باید آمپر نمایشگر روغن چک شود که آیا به درستی کار می کند و سپس به بررسی دیگر موارد پرداخت. زمانی که آمپر روغن بالا را نشان می دهد باید اویل پمپ را نیز بررسی کرد و از صحت عملکرد آن اطمینان یافت. همچنین برای مطمئن شدن از آن باید روغن آن را بررسی نمود که در صورت استفاده از روغن نامرغوب آن را تعویض کرد. توجه داشته باشید باید بنا به توصیه های شرکت سازنده از روغن هایی استفاده کنید که با شرایط دستگاه سازگاری داشته باشد. همچنین می توانید که دریچه های روغن و فیلتر آن را بررسی کنید چرا که امکان دارد دریچه ها باز بوده و یا فیلتر به طور کامل مسدود شده باشد.
  • ضعیف بودن نیروی فشار سیلندر: در این مورد باید موتور دستگاه را به طور کامل تنظیم کرد و چک کرد که آیا سوپاپ ها مسدود نشده اند و بررسی شود که عملکرد رینگ ها و پیستون به چه صورت است.
  • تحت فشار بودن موتور و ناپایداری در عملکرد: این موضوع زمانی اتفاق می افتد که دریچه گاز آن مسدود شده باشد و باید به طور حتم ضمن بررسی آن، وضعیت سر پمپ فارسونگا نیز بررسی شود.
  • عملکرد نامیزان پمپ فارسونگا و یا عدم تنظیم پمپ انژکتور: در این خصوص باید زاویه تزریق سوخت به طور کامل بررسی و تنظیم شود تا از ورود سوخت اضافی به داخل موتور جلوگیری شود. البته نباید از تنظیم دنده پمپ انژکتور تیز غافل شد. البته در این موتور هایی که با سوخت دیزلی کار می کنند عملکرد آنها بهتر است.
  • خارج شدن دود سیاه رنگ در قسمت اگزوز: اگر به هنگام استفاده از دستگاه در قسمت اگزوز دود سیاه رنگی مشاهده نمودید باید قسمت های مختلف سوخت رسانی را بررسی کنید چرا که این مشکل مربوط به اختلالات و عدم فشرده سازی سوخت و به عبارتی دیگر خام سوختن می باشد.

زمانی که شما به عنوان مالک دستگاه لیفتراک این موارد را به صورت دقیق و اصولی بررسی و مورد توجه قرار دهید می توانید به در تعمیرات اساسی نیز یاری دهنده باشید و البته میزان تعمیرات لازم نیز با عنایت به دانش لازم در خصوص نگهداری از دستگاه به حداقل ممکن خواهد رسید.

نقش گیربکس در تعمیرات لیفتراک و قطعات لیفتراک

تعمیرات لیتفکراک

در حوزه تعمیرات و قطعات لیفتراک و تعریف گیربکس لیفتراک باید گفت که قطعه ای است که برای انتقال نیروی تولید شده به وسیله موتور به مصرف کننده و نیز برآورده ساختن گشتاور و تعیین سرعتی که برای مصرف کننده مورد نیاز است. گیربکس به طور معمول به عنوان یک واسطه بین تولید کننده نیرو و مصرف کننده عمل می کند. معمولا گیربکس هایی که در دستگاه لیفتراک مورد استفاده قرار می گیرند دارای دو نوع هستند که یکی از آنها برقی بوده و نوع دیگر مکانیکی نام دارد که بنا به ویژگی هایی که دارند از آنها استفاده لازم را خواهند برد.
برای آنکه بتوانند قدرت را به خوبی انتقال دهند از سه مدل مختلف گیربکس استفاده می کنند که شامل انواع زیر هستند. اولین مدل از نوع دستی یا کلاجی می باشد که ساده ترین نوع آن نیز به شمار می رود، این مورد به طور کلی از چرخه تولید به دلیل آمدن انواع بهتر و جدیدتر حذف شده است و دیگر تولید نمی شود. مدل بعدی که مورد استفاده قرار می گیرد از نوع سیستم های انتقال قدرت هیدرواستاتیک است که از مدل قبلی بیشتر کاربرد دارد. از این مورد بیشتر برای مکانهایی که دستگاه باید بر روی سطوح ناهموار حرکت کند مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دارای مزایای بسیاری است که یکی از آنها میزان شتاب دهی بسیار بالا و قدرت قدرت خیلی زیاد برای کم کردن سرعت و کاستن فشار بر روی ترمز ها است.
از دیگر مزایای آن می توان به هزینه های بسیار ناچیز تعمیراتی با توجه به عدم وجود کلاج و یک سری لوازم دیگر است که در نوع عادی بودند از این نوع گیربکس به طور معمول در مدل های ساخت کشور آلمان استفاده می شوند. نهایتا متداول ترین گیربکس هایی که بیشترین استفاده را دارند از نوع اتوماتیک است که سیستم آن تورک کانورتور می باشد... این نوع یکی از بهترین مدل هایی است که تولید شده است که برای شرایطی که اپراتور بخواهد به صورت طولانی مدت و ساعات کاری زیاد از آن استفاده کند و بر روی میزان مصرف آن کنترل دقیق داشته باشد و آن را مدیریت کند و نیز عملکرد مناسب شتاب دهی را مدیریت کند این نوع گیربکس خیلی کاربرد دارد. البته با عنایت به عملکرد خاصی که هر کدام از این ها دارند استفاده های به خصوصی از آنها می کنند و مورد استفاده قرار می گیرند.

نقش تعمیرات و قطعات لیفتراک در طول عمر گیربکس آن

برای آنکه طول عمر گیربکس های نوع متداول یعنی اتوماتیک را افزایش دهیم باید به طور حتم یک سری نکات را مو به مو رعایت و اجرا کنیم تا به این ترتیب بتوانیم قطعه را از آسیب های وارده در امان بداریم. این نکات را به ترتیب اولویت در ذیل برای شما تشریح خواهیم نمود.
اولین مورد آموزش دادن به اپراتوری است که به عنوان راننده لیفتراک شناخته می شود. این آموزش شامل نحوه درست حرکت کردن و به عقب بردن دستگاه و به جلو راندن آن است. در صورتی که اپراتور بدون احتیاط اقدام به جلو و عقب کردن کند، بروز آسیب های احتمالی به گیربکس دور از انتظار نیست.
مورد بعدی آموزش صحیح هل دادن و کشیدن باری است که با دستگاه انجام می شود.
مورد بعدی اطمینان حاصل نمودن از عملکرد صحیح کلاچ اتوماتیک است که باید به صورت کاملا استاندارد تنظیم شده باشد و آموزش آن به اپراتور یکی از نکات مهم و کلیدی در تعمیرات و قطعات لیفتراک است.
یکی دیگر از مواردی که برای نگهداری و سرویس به موقع گیربکس دستگاه باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از روغن هایی است که توسط شرکت سازنده توصیه می شود. اگر به هر دلیل نتوانستید روغن پیشنهادی را تهیه کنید می توان از نمونه های مشابه با کیفیت آن تهیه و در قطعه دستگاه مورد استفاده قرار دهید. برای این مورد می توان از برند های به نام داخلی کمک گرفت.
نحوه تعویض روغن گیربکس معمولا در دفترچه راهنمای دستگاه به صورت دقیق توضیح داده شده است. حال اگر به هر دلیل به آن دفترچه دسترسی ندارید می توانید به ازای هر 900 ساعت کار و یا معادل آن که سالی یک بار است روغن را تعویض کنید. فیلتر روغن نیز جز ملزومات تعویض شدنی است. لذا پس از گذشت450 ساعت کارکرد، آن را با جنس نو جایگزین نمود. معادل زمانی تعویض فیلتر برابر شش ماه در سال است که اگر میزان ساعات کارکرد در خاطر شما نماند می توانید بر اساس زمان آن را تعویض نمایید.
مورد دیگری که باید به طور حتم به راننده های این دستگاه آموزش کامل داده شود بررسی کردن سطح روغن و اینکه آگاهی کامل پیدا نمودن از این مساله که از چه طریقی گیج روغن گیربکس را با توجه به نوع و نحوه ی قرارگیری گیج بر روی آن چک شود. در این مورد نکته ای وجود دارد که باید آن را ذکر کرد. در برخی گیربکس ها باید موتور در حالت خاموش و در برخی دیگر باید موتور دستگاه روشن باشد تا بتوان سطح روغن را بررسی نمود. برای آنکه بدانیم که گیربکس ما از کدام نوع می باشد باید حتما دفترچه راهنمای آن را مطالعه کنیم تا با عملکرد بهتر آشنا شویم.
مورد بعدی که باید اپراتورها آن را فرا بگیرند بررسی وضعیت چرخ های جلو و نحوه ی عملکرد ترمز دستی است که باید اپراتور این موضوع را به طور دقیق یاد بگیرد تا بتواند امورات روتین دستگاه را خود وارسی نماید. اینکه گیربکس فاقد روغن ریز باشد و در صورتی که مشکل اینچنینی به وجود بیاید باید چه اقدامی انجام داد و به چه روشی نشتی موجود را رفع نمود.
مورد بعدی که در آسیب رساندن به جعبه دنده در بحث تعمیرات و قطعات لیفتراک دارای اهمیت بسیار بالایی است عدم جابجایی بار در مکان هایی است که از شیب 10 درجه و بیشتر برخوردار هستند. البته برای این موضوع بدون حمل بار نیز در در شیب های بیشتر از 15 درجه نباید از دستگاه استفاده شود. چرا که حرکت در اینگونه شیب ها باعث فشار مضاعف به قسمت مورد بحث می شود.
با توجه به اینکه در حالت کلی گیربکس استفاده شده در دستگاه لیفتراک دارای صدای خیلی کمی است، اگر چنانچه صدا های غیر عادی را از داخل آن اپراتور بشنود باید بداند که به چه نحو آن را بررسی کند و رفع و رجوع ایرادات را به طرق لازم بیاموزد و در صورت عدم دسترسی به امکانات تعمیرکاران مربوطه را برای تعمیر در محل حاضر کند. البته برای چک نمودن وضعیت این گونه گیربکس ها باید در حال درجا و زمانی که موتور روشن باشد آن را بررسی نمود.
قطعاتی که در گیربکس مورد استفاده قرار گرفته اند به شرح ذیل هستند.
این قطعات شامل صفحه گرافیتی، صفحه توربین، تعمیر توربین، صفحه آهنی، صفحه کلاچ، پوسته گیربکس، سیل کیت کلاچ، پوسته هوزینگ، سلونوئید، تعمیر پمپ حرکت، دیسک کلاچ، دنده، دنده کشویی، دنده برنجی، دنده پینیون، گلدونی کلاچ، کیت واشر کامل، دسته، چهار شاخ گاردان و نهایتا کاسه نمد ها است.

نقش سرسیلندر لیفتراک در تعمیرات و قطعات لیفتراک

سر سیلندر در انواع تعمیرات و قطعات لیفتراک به عنوان یکی از قطعات اصلی موتور از آن اسم برده می شود و نقش کلیدی را در تعمیرات و قطعات لیفتراک ایفا می کند. این قطعه به عنوان مکملی برای سیلندر است. حرکت پیستون بدون وجود سرسیلندر به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. سرسیلندر مکانی برای نصب بادامک ها و سوپاپ ها و سایر اجزای مورد نیاز برای ایجاد احتراق است. فضای ایجاد شده برای احتراق توسط این قطعه فراهم می شود.
در برخی از لیفتراک ها از دو سرسیلندر همزمان بهره می گیرند که البته هر دوی آنها بر روی یک سیلندر قرار گرفته اند و معمولا به شكل v هستند. همانطور که می دانید سرسیلندر نیز مانند سایر قطعات نیاز به خنک کردن دارد. این فرآیند به وسیله شیار هایی که در داخل سی سیلندر ایجاد م یوشد انجام می شود. به این صورت که آب از داخل این این شیار ها عبور کرده و و آن را خنک می کند. همچنین هوا هم در قسمت بیرونی آن با نظر داشت به گردشی که در داخل موتور دارد باعث خنک کردن آن می شود. مورد دوم که به وسیله هوا خنک می شوند بیشتر در تک سیلندر هایی مانند موتور سیکلت ها کاربرد دارند و شامل این دستگاه ها نمی شود. به طور کلی سر سیلندر ها وظایف مکملی برا سیلندر را ایفا می کنند که در این میان نقش واشر سرسیلندر و سوپاپها و میل سوپاپ را نباید نادیده گرفت.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت آلفا ماشین می باشد.
تولید محتوا تولید محتوا توسط رایا مارکتینگ
برو به بالا