021-91307074 021-95119857 0936-1352015 alfamachine.co@gmail.com info@alfamachin.com

جک پالت - نکات مهم کار با دستگاه جک پالت

نکات مهم کار با دستگاه جک پالت
نویسنده: تاریخ انتشار: تعداد نظرات : 0 تعداد بازدید: 4099

جک پالت یا پالت تراک ، نوعی دستگاه انبارداری است که برای جابه جایی و بلند کردن پالت های بسته بندی کالا در وزن های معین در کارخانه ها و انبارها به کار می رود. پالت تراک ها را می توان به نوعی یک دستگاه مشابه لیفتراک ها تلقی نمود چرا که آن ها نیز مانند لیفتراک قادر هستند بارهای سنگین را تا ارتفاع معینی بالا برده و به یک مکان دیگر انتقال دهند. انواع جک پالت دارای ظرفیت بارگیری بیش از 1000 پوند هستند.

همانند سایر دستگاه های انبارداری، کار کردن با جک پالت نیز اصول و قوانین خاص خود را دارد. رعایت این نکات کاربردی، به ویژه برای افرادی مبتدی، سلامتی آن ها را تضمین می کند. اگرچه کنترل و هدایت پالت تراک به صورت دستی انجام می گیرد اما همین دستگاه ساده می تواند آسیب های جدی به اپراتور وارد کند. هل دادن و کشیدن پالت تراک در حین کار می تواند منجر به آسیب های جدی به کارگران شود؛ آسیب به کمر، گرفتگی عضلات، رگ به رگ شدن ماهیچه ها و آسیب به تاندون ها، مهم ترین آسیب های کار با پالت تراک هستند. لذا اهمیت دارد که روش صحیح کار با این دستگاه به اپراتور آموزش داده شود.

بررسی خسارت ها و آسیب هایی که در اثر کار با جک پالت به کارگران وارد می شوند

آسیب های محل کار، جزئی از وقایع طبیعی هر کسب و کاری محسوب می شوند و تقریباً در تمام صنایع رواج دارند. بسیاری از کارگرانی که در انبارها یا کارخانه کار می کنند در معرض آسیب های محیط کار قرار دارند. در حال حاضر شاید هزاران کارگر در انبارهای سراسر جهان در اثر عدم رعایت نکات ایمنی یا سهل انگاری در کار دچار آسیب و خسارت جسمی شده اند. کار با دستگاه جک پالت نیز از این قاعده مستثنی نیست. به هر حال ممکن است اپراتورهای پالت تراک هم با تهدید آسیب های جسمی مواجه باشند.
 
با توجه به این اوصاف، مدیریت محیط کار توسط کارفرما و پوشش کامل بیمه ای کارگران، بخصوص آن افرادی که با جک پالت یا لیفتراک سروکار دارند، بهترین راهکار برای جبران خسارت هایی است که ممکن است کارگران را تهدید کند. به این ترتیب به نظر می رسد در این وضعیت، تعیین مقداری از هزینه های درمانی برای جبران خسارت جسمی و بیماری، کار عاقلانه ای باشد.

کار کردن با پالت تراک به روش های مختلف می تواند باعث آسیب زدن به کارگران شود. یک جک پالت می تواند به پاهای اپراتور آسیب وارد کند؛ این در حالی رخ می دهد که فرد در حال جا به جایی بار با پالت تراک باشد؛ به این ترتیب احتمال برخورد بسته ها یا بخشی از خود دستگاه با پای کارگر وجود دارد. کشیدگی عضلات و ماهیچه ها، شایع ترین نوع آسیب جسمی به اپراتور پالت تراک است.

علاوه بر آسیب های فوق، یک اپراتور جک پالت در معرض آسیب های جسمی دیگری نظیر شکستگی استخوان، استخوان آسیب دیده، دردهای کمر، آسیب های نخاعی و ستون فقرات و همچنین سردرد قرار دارد. هر یک از این آسیب ها در صورت بروز، نیاز به درمان های پزشکی و فیزیکی خاصی دارند. در موارد حاد، ممکن است کارگر آسیب دیده در بیمارستان بستری شود و تحت مراقبت قرار گیرد.

طرز کار صحیح با جک پالت

در انبارها و کارخانه ها بیش از هزاران کارگر در حال کار کردن با انواع تجهیزات انبارداری نظیر انواع جک پالت ها هستند. لازم است این کارگران از روش های اصولی کار با جک پالت اطلاع داشته باشند. قطعاً رعایت نکات اصولی موجب تضمین سلامتی جسمی و جلوگیری از آسیب های احتمالی به آن ها خواهد شد. به دلیل اینکه انواع پالت تراک طبق استانداردهای صنعتی برای بارگیری تولید شده اند، آموزش اپراتور هم بر اساس دستورالعمل های استاندارد انجام می گیرد. در این قسمت به مهم ترین مراحل کار صحیح با پالت تراک می پردازیم.

1-اهرم آزاد جک پالت را پیدا کنید: در پشت جک پالت، در قسمتی که قصد دارید دستگاه را حرکت دهید بایستید؛ اهرم کوچکی که به شما اجازه می دهد دستگاه را حرکت دهید پیدا کنید. این اهرم برای حرکت صفحه های تحت فلزی پالت تراک (همان چنگال های ضخیم که در نزدیکی سطح زمین قرار دارند) تعبیه شده است. اهرم رها کردن پالت تراک معمولاً یک اهرم آزاد است که در قسمت میانی دسته کنترل کننده قرار دارد. این اهرم آزاد معمولاً از جنس پلاستیک و به رنگ های مختلف ساخته شده است.


 

2-اهرم آزاد را فشار دهید تا پایه های جک پالت به سمت پایین حرکت کنند: پایه های فلزی پالت تراک باید در پایین ترین وضعیت خود قرار داشته باشند. این پایه ها باید حداقل حدود 1 تا 2 اینچ از سطح زمین فاصله داشته باشند.


 

3-پایه های فلزی جک پالت را در محل زیر پالت یا بسته های کالا قرار دهید: در قسمت زیر بسته های کالا، محل های مخصوصی برای قرارگیری پایه های پالت تراک تعبیه شده اند. اگر نتوانستید پایه ها را در این محل قرار دهید به این معنا است که در مرحله قبل، پایه های جک پالت را در پایین ترین وضعیت خود تنظیم نکرده اید. مجدداً با استفاده از اهرم آزاد و با احتیاط این کار را انجام دهید.


 

4-از دسته جک پالت برای بالا بردن آن استفاده کنید: پس از آنکه پایه های پالت تراک را در زیر بسته کالا قرار دادید، دسته عمودی آن را به سمت خود بکشید. این حرکت را از سمت جک پالت به سمت سطح زمین تکرار کنید. در این مرحله باید کنترل کنید که دستگاه به آرامی از سطح زمین بلند شود.


 

5-کنترل کنید که جک پالت در محل قطعات چوب پالت ها قرار نداشته باشد؛ چرخ های جلویی باید روی سطح زمین قرار گرفته باشند: قبل از آنکه دستگاه را حرکت دهید باید مطمئن شوید که چرخ ها کاملاً بر روی سطح زمین قرار گرفته اند. فاصله میان چرخ ها با زمین از چرخیدن آن ها جلوگیری می کند.


 

6-جک پالت را حرکت دهید: زمانی که جک پالت در بهترین وضعیت از سطح زمین قرار گرفت، نوبت به حرکت دستگاه می رسد. با استفاده از دسته پالت تراک می توانید بسته ها را به جهات مختلف روی زمین حرکت دهید. حتی می توانید با اهرم پالت تراک ، بسته ها را تا ارتفاع معین بالا ببرید.

 

گذاشتن نظر

نظرات کاربران

نظری داده نشده.
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت آلفا ماشین می باشد.
تولید محتوا تولید محتوا توسط رایا مارکتینگ
برو به بالا