021-91307074 021-95119857 0936-1352015 alfamachine.co@gmail.com info@alfamachin.com

لیفتراک - لیفتراک چیست؟

لیفتراک چیست؟
نویسنده: تاریخ انتشار: تعداد نظرات : 0 تعداد بازدید: 42065

 لیفتراک ها جزو ماشین های ضروری صنعتی است که برای حمل و نقل و جابه جایی انواع بار، در وزن های بسیار بالا به کار می روند. لیفتراک در اوایل قرن 20 توسط شرکت های مختلف از جمله شرکت کلارک، اختراع شد. 


  درست است که یک لیفتراک صنعتی می تواند وزن های زیاد بار را جابه جا کند، اما باید توجه کرد که حداکثر توان حمل بار و وزن کالا، برای هر لیفتراک از قبل توسط کارخانه سازنده مشخص خواهد شد. 


  لیفتراک ها در انواع مختلف به بازار عرضه می شوند. همانند دیگر محصولات صنعتی، کار به لیفتراک هم از استانداردهای بین المللی تبعیت می کند. لیفتراکدستی، برقی، دیزلی و دوگانه سوز از انواع رایج لیفتراک در صنعت هستند. در خرید یک لیفتراک مناسب باید به عوامل متعددی توجه داشت. قیمت کالا، کارایی و ایمنی لیفتراک، کارخانه سازنده و خدمات گارانتی یا همان پشتیبانی محصول پس از خرید، در هنگام سفارش لیفتراک باید به دقت بررسی شود.


  اجزای اصلی دستگاه لیفتراک عبارتست از: بدنه لیفتراک، اتاق راننده، محافظ سقف، دکل، تکیه گاه شاخک ها، نگهدارنده بار، شاخک ها، چرخ ها، وزنه تعادل، تجهیزات هشداردهنده ایمنی، سیستم ترمز و سیستم هیدرولیک سیلندر.


  لیفتراک بدون خطر واژگونی بار، می تواند مقادیر زیادی بار را حمل کند. همچنین می تواند کالا را تا ارتفاع مشخصی بالا و پایین بیاورد. برخی لیفتراک ها ویژه عبور در مناطق ناهموار طراحی شده اند.  در برخی کارخانه ها، بخش های ناموار وجود دارد که کالاها باید از آن نقطه منتقل شوند؛ در این جاست که از لیفتراک های مخصوص مناطق ناهموار استفاده می شود.


  مهمترین ویژگی که یک لیفتراک صنعتی باید داشته باشد این است که باید حتماً دارای فرمان حرحکت چرخ باشد. فرمان لیفتراک، قابلیت جهت دهی در گوشه های  تنگ را افزایش می دهد.


  برای حرکت دادن یک لیفتراک صنعتی، تخصص خاصی لازم است. راننده لیفتراک باید دوره های رانندگی با دستگاه صنعتی لیفتراک را بگذراند و گواهینامه مخصوص دریافت کند. قبل از استفاده از لیفتراک باید تمام اصول فنی دستگاه چک شود؛ پس از سوار شدن راننده، کمربند ایمنی بسته شود و همواره به استانداردهای حمل بار دقت و توجه شود.


  مشخصات اصلی هر دستگاه روی پلاک لیفتراک ثبت شده است. در مناطق صنعتی بهتر است تابلوی محل عبور لیفتراک نصب شود تا از بروز خطر تصادف جلوگیری گردد.


  لیفتراک های دیزلی هم پرسروصدا هستند و هم آلودگی محیط زیست را به همراه دارند. در مقابل، لیفتراک های برقی این عیب را ندارند؛ اما اشکال بزرگ لیفتراک برقی این است که در صنایع بزرگ که در فضاهای گسترده و باز باید کالاها حمل شوند، قابل استفاده نیست؛ زیرا تأمین برق دستگاه در این حالت مشکل است.


لیفتراک معمولاً به صورت زیر دسته بندی می شود:


لیفتراک؛ حمل بار تا 3 تن
لیفتراک؛ حمل بار از 3 تا 4 تن
لیفتراک؛ حمل بار از 4 تا 6 تن
لیفتراک؛ حمل بار از 6 تا 9 تن
لیفتراک؛ حمل بار از 9 تن به بالا

  مدیران صنایع برای استفاده از لیفتراک ها، قوانین خاصی دارند. هر لیفتراک باید قبل از استفاده و روشن شدن، تست و بازرسی شود. اطلاعات بازرسی در فرم بازرسی ثبت می شود. هر گونه عملیات تعمیر و نگهداری، خرابی ها، حوادث کار و نام راننده حتما باید در فرم بازرسی ثبت شود. تست لیفتراک حتما باید در فضای مناسب انجام گیرد.


  به طور کلی، استفاده از لیفتراک ها در صنعت قوانین و مقررات مخصوصی دارد که هم توسط کارخانه سازنده و هم توسط استانداردهای بین المللی و کارفرماها وضع می شوند.

لینک های مرتبط:
لیفتراک کوماتسو برقی سری AE/AM
لیفتراک کوماتسو برقی مدل BE30

گذاشتن نظر

نظرات کاربران

نظری داده نشده.
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت آلفا ماشین می باشد.
تولید محتوا تولید محتوا توسط رایا مارکتینگ
برو به بالا