021-91307074 021-95119857 0936-1352015 alfamachine.co@gmail.com info@alfamachin.com

لیفتراک - نکات کاربردی در تعمیر و نگهداری لیفتراک

نکات کاربردی در تعمیر و نگهداری لیفتراک
نویسنده: تاریخ انتشار: تعداد نظرات : 0 تعداد بازدید: 6136

تعمیر و نگهداری لیفتراک، شامل دستورالعمل ها، راهکارها و قوانین اصولی است که توسط افراد متخصص و با هدف افزایش طول عمر لیفتراک و بهره وری عملکرد آن اجرا می شود.

با توجه به اینکه لیفتراک ها دستگاه هایی پیچیده و گران قیمت هستند، رعایت تمام نکات ایمنی، به ویژه روش صحیح نگهداری از لیفتراک و کار کردن با آن می تواند در این امر مفید واقع شود؛

به عبارت دیگر، اجرای این اصول، هزینه های اضافی و هنگفت تعمیرات و تعویض قطعات لیفتراک ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

تعمیر و نگهداری لیفتراک جزو وظایف گروه های مختلف است؛ کارشناسان فعال در واحدهای نمایندگی فروش، اپراتور دستگاه و همچنین تیم بازرسی که در واحد صنعتی برای این کار در نظر گرفته شده اند، همه جزو تیم تعمیرات و نگهداری لیفتراک محسوب می شوند.

هر یک از اعضای این تیم وظیفه خاصی بر عهده دارند. استفاده از خدمات بازرسی های دوره ای که توسط نمایندگی های فروش لیفتراک به مشتریان ارائه می شود برای مالکانی که به تازگی یکی از انواع این دستگاه ها را خریداری کرده اند، اهمیت زیادی دارد.

برای آشنایی با انواع راهکارهای تعمیر و نگهداری لیفتراک تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تعمیر و نگهداری لیفتراک

 

مسئولیت های تیم متخصص در تعمیر و نگهداری لیفتراک شامل چه مواردی است؟
 

سرویس هایی که تیم بازرسی، تعمیر و نگهداری لیفتراک به مشتریان ارائه می دهند به صورت دوره ای و با توجه به زمان عملکرد دستگاه اجرا می شوند. مهم ترین این خدمات به صورت زیر فهرست شده اند.


•    اجزای باتری به دقت مورد بازرسی قرار می گیرد.
•    اجزای مهم لیفتراک مانند زنجیرها، دکل، اتصالات دکل و بلبرینگ ها باید دقت گریس کاری شوند.
•    کانال های هوای لیفتراک، غبارزدایی شده و فیلترها در صورت نیاز، تعویض می شوند.
•    ترمزها مورد بازرسی قرار می گیرند و وضعیت آن ها از نظر ساییدگی ارزیابی می شود.
•    زنجیرها باید از دوام و استحکام کافی برخوردار باشند.
•    سطح روغن به دقت بررسی می شود و چنانچه بازرسان تشخیص دهند، روغن لیفتراک تعویض می گردد.
•    روغن هیدرولیک دستگاه در صورت نیاز باید تعویض شود.
•    تعادل دستگاه، به ویژه تعادل شاخک ها باید برقرار باشد.
•    موتور لیفتراک باید با صدای عادی کار کند در غیر این صورت، اجزای آن بازرسی می شوند.

 

اپراتور چه نقشی در تعمیر و نگهداری لیفتراک دارد؟

علاوه بر تیم بازرسی، اپراتور لیفتراک نیز نقش مهمی در تعمیر و نگهداری لیفتراک ایفا می کند.

در حقیقت راننده لیفتراک اولین فردی است که می تواند سلامت و طول عمر دستگاه را تأمین کند.

اگر شما هم اپراتور یک لیفتراک هستید و یا قصد دارید کار با این دستگاه را آغاز کنید، پیشنهاد می کنیم نکات زیر را به دقت مطالعه کنید.

 
•    قبل از آغاز به کار با لیفتراک، دستگاه را از نظر ظاهری بررسی کنید.
•    اگر از لیفتراک برقی استفاده می کنید، سطح مایع الکترولیت باتری و میزان شارژ آن را کنترل کنید.
•    تایرها و چرخ های لیفتراک را بازرسی کنید. تایرها نباید پنچر شده باشند و یا جسم خارجی در آن فرو رفته باشد.
•    اتصالات، پیچ و مهره های لیفتراک را کنترل کنید.
•    سطح روغن هیدرولیک دستگاه را بررسی کنید. در صورت نیاز، از روغن استفاده کنید.
•    سیستم های فرمان، اهرم ها و ترمز دستگاه را امتحان کنید. این اجزا باید به خوبی کار کنند. عدم عملکرد صحیح ترمز یا اهرم می تواند بارگیری و حمل کالا را با اختلال ایجاد نماید.
•    دکل و شاخک ها را یک بار امتحان کنید و مطمئن شوید به درستی کار می کنند. اگر هر یک از این دستگاه ها به خوبی کار نکنند، ممکت است در هنگام بارگیری موجب سقوط بار شوند.
•    سیستم های روشنایی و ایمنی لیفتراک را کنترل کنید. بی شک رعایت تمام این موارد موجب افزایش بهره وری کسب و کار شما خواهد بود.

تعمیر و نگهداری لیفتراک

 

بهترین راهکارها برای تعمیر و نگهداری لوازم و قطعات لیفتراک چیست؟
 

قبل از آنکه به برخی از نکات کاربردی و مفید در زمینه تعمیر و نگهداری لیفتراک بپردازیم، لازم است به طور کلی بیان کنیم که بهترین روش اقدام برای رسیدگی به وضعیت عملکردی این دستگاه ها، نمایندگی های معتبر فروش لیفتراک هستند.

تنها این مراکز هستند که مجوز تأمین قطعات باکیفیت لیفتراک ها را بر عهده دارند. شاید برخی دیگر از مراکز هم در این زمینه فعالیت داشته باشند اما اطمینان به محصولات آن ها کمی دشوار است.

اگر می خواهید لیفتراک شما تا مدت زمان طولانی تری کار کند و کمتر دچار مشکلات فنی شود، نکات زیر را همواره در نظر داشته باشید.


*هنگامی که کار کردن با لیفتراک را به پایان می رسانید، دستگاه را به محل مخصوص پارک هدایت کنید؛ چنگال های آن را پایین بیاورید؛ سوئیچ را قطع کنید و اهرم ها را در حالت خلاص قرار دهید. فراموش نکنید اگر لیفتراک را در زمین شیبدار پارک می کنید باید حتماً چرخ های آن را قفل کنید.


*سطح روغن هیدرولیکی لیفتراک را به دقت بررسی کنید. روغن هیدرولیکی، تأثیر بسزایی در هزینه های تعمیر و نگهداری لیفتراک دارد، چرا که این ماده عامل بالا رفتن و پایین آمدن شاخک ها و دکل دستگاه است. روغن هیدرولیک باعث می شود بارگیری به آرامی انجام شود و از سقوط بار نیز جلوگیری گردد.


*باتری لیفتراک، جزء مهم دیگری از این دستگاه ها هستند که مراقبت های تعمیر و نگهداری لیفتراک باید در مورد آن ها به دقت و با رعایت کامل نکات ایمنی انجام شود. برای تعویض باتری یا شارژ مایع الکترولیت آن باید لباس آستین بلند و دستکش مخصوص کار بپوشید. استفاده از عینک نیز در این زمینه توصیه می شود. باتری لیفتراک، مهم ترین قسمت لیفتراک های برقی محسوب می شوند، لذا در نگهداری از آن باید توجه بیشتری مبذول شود.


*اگر از لیفتراک های دوگانه سوز یا گازی استفاده می کنید باید همواره مخزن سیلندرهای گاز را کنترل کنید. سیلندرها نباید دارای نشتی باشند. همچنین نباید سیلندرها را در محل عبور و مرور یا محل استراحت راننده لیفتراک انبار کنید. کار کردن با این مواد و ابزارها با تخصص و مهارت نیاز دارد بنابراین این کار را به افراد ماهر بسپارید.


*لاستیک ها، کابل ها و سیم های لیفتراک را به دقت بررسی کنید که سوراخ شدگی یا پاره شدگی نداشته باشند. همیشه در نکات تعمیر و نگهداری لیفتراک را رعایت کنید تا طول عمر لیفتراک های شما افزایش یابد.

 

گذاشتن نظر

نظرات کاربران

نظری داده نشده.
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت آلفا ماشین می باشد.
تولید محتوا تولید محتوا توسط رایا مارکتینگ
برو به بالا