021-91307074 021-95119857 0936-1352015 alfamachine.co@gmail.com info@alfamachin.com
لیفتراک
نویسنده: تاریخ انتشار: تعداد نظرات : 0 تعداد بازدید: 4637

  لیفتراک، ماشینی است که دارای یک اتاقک مخصوص راننده، یک دکل، شاخک حمل بار و بالابر است و برای حمل و نقل، جابه جایی و انبار کردن انواع کالا در اشکال و وزن های مختلف، به کار می رود.
  لیفتراک نوعی ماشین صنعتی است و کلمه لاتین آن معادل "Forklift" می باشد. اولین لیفتراک ها در اوایل قرن 20، توسط کمپانی های قدرتمندی همچون، کلارک و تاون، تولید شدند. امروزه شرکت های زیادی در سطح جهان، در زمینه طراحی و ساخت انواع لیفتراک، فعالیت دارند.
  لیفتراک ها در انواع مختلفی تولید می شوند. لیفتراک برقی، لیفتراک دوگانه سوز، و لیفتراک دیزلی، از رایج ترین انواع این دستگاه ها هستند. حداقل میزان باری که این ماشین می تواند حمل کند، توسط کارخانه سازنده آن مشخص می شود. این مشخصات، بر روی پلاک ماشین، درج شده است. لیفتراک حتماً باید دارای سیستم فرمان حرکت چرخ باشد تا توانایی حرکت در زوایای مختلف را برای دستگاه فرآهم سازد.
  برای استفاده از لیفتراک، فرد مشخصی با توانایی راندن دستگاه صنعتی و دارای گواهینامه مخصوص لیفتراک، باید در نظر گرفته شود. کنترل لیفتراک، کار بسیار سختی است؛ علی الخصوص اگر لیفتراک در حال حمل بارهای زیاد هم باشد؛ که البته به دقت و مهارت بسیار زیادی نیاز است.
در یک انبار معمولی، بیشتر لیفتراک ها، دارای ظرفیت حمل، از 1 تن تا 5 تن را دارند. در شرایط خاص، لیفتراک های بزرگتری با وزن حمل بار، تا 50 تن نیز، برای حمل کانتینرهای سنگین استفاده می شود.
  با توجه به اینکه در صورت استفاده نادرست و عدم رعایت نکات ایمنی، ممکن است آسیب های جدی به راننده لیفتراک و بارها وارد شود، استانداردها و دستورالعمل های ایمنی خاصی برای استفاده از لیفتراک ها تهیه شده اند. همچنین راهکارهای جانبی دیگری نیز برای کاهش خطرات احتمالی ناشی از لیفتراک، تعیین شده است.
  قبل از اینکه لیفتراک توسط راننده روشن شود، راننده باید یک سری از موارد را به خوبی بررسی کند. بدون بازرسی اولیه دستگاه، استفاده از لیفتراک ممکن است خطرات جدی به روند کار وارد نماید.
  قبل از استفاده از لیفتراک، راننده باید وضعیت ظاهری دستگاه را به خوبی چک کند و فرم مخصوص بازرسی را تکمیل نماید. لاستیک ها را از نظر فشار و باد، بررسی کند. پیچ چرخ ها را محکم کرده و بقیه اتصالات را به خوبی بازرسی نماید.
  روغن ترمز، ترمز دستی، فرمان ماشین، بوق، سیستم هیدرولیکی، سیستم های هشدار و وضعیت دکل لیفتراک، باید به دقت بررسی شود. چنانچه از لیفتراک های گازی استفاده می شود، حتماً باید از سلامت بودن سیلندرهای گاز و شیلنگ های مربوطه، قبل از استارت ماشین، اطمینان حاصل نمود.
  ظاهر لیفتراک نباید کج باشد. ارتفاع بین شاخک ها باید تنظیم شده باشد. میزان آب رادیاتور دستگاه همواره باید چک شود.
  اگر از لیفتراک نوع دیزلی استفاده می شود، میزان سوخت موتور، ضد یخ و روغن موتور باید بازرسی گردد. توجه به نکات نگهداری لیفتراک دیزلی، در فصل های سرد سال، امری ضروری است؛ زیرا سرمای بیش از حد هوا موجب یخ زدن سوخت داخل موتور و در نهایت از کار افتادن دستگاه می شود.
  برای کاهش خطرات احتمالی ناشی از عبور و مرور لیفتراک ها در انبارها و کارخانجات، توصیه می شود حتماً تابلوی سرعت لیفتراک در محل نصب شود. تعداد آینه بیشتری روی دستگاه تعبیه گردد تا میدان دید راننده وسیع تر باشد. در انبارها، مسیر مشخصی را برای عبور لیفتراک ها در نظر بگیرند. این کار از تصادف کارگران با لیفتراک و لیفتراک ها با یکدیگر، جلوگیری می کند.

لیفتراک قسمت دوم

گذاشتن نظر

نظرات کاربران

نظری داده نشده.
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت آلفا ماشین می باشد.
تولید محتوا تولید محتوا توسط رایا مارکتینگ
برو به بالا