021-91307074 021-95119857 0936-1352015 alfamachine.co@gmail.com info@alfamachin.com
ریچ استاکر
نویسنده: تاریخ انتشار: تعداد نظرات : 0 تعداد بازدید: 15562

ریچ استاکر (Reach Stacker)، یکی از ماشین های صنعتی مخصوص حمل کانتینر است و بیشتر در ترمینال های کانتینری و اسکله ها، برای انجام عملیات تخلیه، بارگیری و جابه جایی کانتینرها مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله ابتدا مروری مختصری داریم بر دستگاه ریچ استاکر و سپس به بررسی تجهیزات حمل کانتینرها در بنادر خواهیم پرداخت.
  در مقایسه با لیفتراک ها، ریچ استاکر به راحتی می تواند به ارتفاع های بالاتری در حمل کانتینرها دسترسی داشته باشد. این تجهیزات حمل و نقل، کارایی و سرعت عمل بالایی دارند. 
  ظرفیت حمل بار در ریچ استاکر، متفاوت است و معمولاً در حدود 45 تا 50 تن می باشد. سوخت ریچ استاکر از نوع دیزلی (مجهز به 6 سیلندر) است و می تواند بار را تا ارتفاع حدود 5 متری بالا ببرد.
  موتور دیزلی ریچ استاکرها، راندمان عمل بالایی داشته و باعث کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای می شود. در هنگام کار با ریچ استاکر، همانند لیفتراک، اپراتور دستگاه باید مهارت کافی در این کار داشته باشد. حمل و جابه جایی کانتینرها، چه خالی باشند و چه پر، به دقت بالایی نیاز دارد؛ چه بسا کوچک ترین خطا و اشتباه در کار با ریچ استاکر، موجب حادثه در محل و در نهایت وارد شدن خسارت به دستگاه و کانتینر خواهد شد.
  قبل از شروع کار با ریچ استاکر حتماً سوخت دستگاه باید توسط بازرس فنی، کنترل شود. بیشتر از ظرفیت دستگاه نباید بار توسط آن جابه جا گردد. برای افزایش دوام و طول عمر ریچ استاکر، حتماً به صورت دوره ای، دستگاه توسط کارشناسان ماهر، سرویس شود.
  هنگامی اسپریدر ریچ استاکر کاملاً باز است، به هیچ عنوان، دستگاه نباید حرکت کند. قبل از شروع عملیات بارگیری توسط ریچ استاکر، اپراتور باید از سالم بودن سیستم ترمزها، اطمینان حاصل نماید و در هنگام کار با ریچ استاکر، هرگز نباید فردی بر روی رکاب دستگاه بایستد. 
  همان طور که در بخش قبلی توضیح داده شد، ریچ استاکر یکی از انواع تجهیزات بندری است. تجهیزات بندری، مجموعه ای از ماشین آلات هستند که برای بارگیری و جابه جایی و یا تخلیه کالاها در بندر، گمرک و انبارهای مرتبط با آن، استفاده می شوند. در برخی موارد، به جای ریچ استاکرها، از جرثقیل برای بارگیری کانتینر استفاده می شود. در این حالت، جرثقیل، کانتینر را مستقیماً از داخل کشتی، به ساحل منتقل می کند.
  برای ایمنی بیشتر در هنگام بارگیری کانتینرها، معمولاً یک مسیر خاص برای عبور و مرور کامیون ها، لیفتراک ها و ریچ استاکرها، در نظر گرفته می شود. چینش کانتینرهای محل شده، مطابق با استانداردهای انبارداری انجام می شود؛ به این مفهوم که کانتینرهای حامل مواد شیمیایی، باید در محوطه جداگانه قرار بگیرند. کانتینرهایی که حاوی مایعات هستند باید در 1 طبقه چیده شوند. در هنگام حمل کانتینر توسط ریچ استاکر، اگر کانتینر وزن بالایی داشت و یا ارتفاع آن زیاد بود، باید حتماً کانتینر توسط یک چهارچوب فلزی جابه جا شود. حمل بار توسط ریچ استاکر در اسکله و بندر، باید به آرامی و به دور از هر گونه شتاب یا عجله صورت گیرد؛ بدون شک، سرعت زیاد در حمل کانتینرها، موجب وارد شدن خسارات جبران ناپذیری به کلیه مراحل عملیات خواهد شد. 
  برای افزایش دوام ریچ استاکر، باید به چند نکته دقت کرد. اول، همیشه در حد ظرفیت موتور، آن را پر از روغن کنید. برای سوختگیری، دستگاه باید در حالت خاموش قرار داشته باشد. دوم، سعی کنید وقتی سوخت دستگاه تمام نشده، اقدام به سوخت گیری نمائید. سوم، وقتی دستگاه روشن است، سطح روغن موتور را به دقت بررسی کنید. چهارم، قبل از شروع کار با ریچ استاکر، تمام اتصالات، به ویژه اتصالات مربوط به بخش حمل کانتینر را به دقت بازرسی کنید. در پایان، همواره نکات ایمنی را به طور کامل رعایت نمائید.

گذاشتن نظر

نظرات کاربران

نظری داده نشده.
کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت آلفا ماشین می باشد.
تولید محتوا تولید محتوا توسط رایا مارکتینگ
برو به بالا